کد خبر : ۲,۵۱۱
« افشین قطبى عجیب ترین قرارداد مربیگرى در تاریخ فوتبال ایران را با مدیران باشگاه پرسپولیس بسته است». آیا این جمله را با شناخت نسبى که از قطبى به عنوان یک مربى حرفه اى داریم و یا با حضور افراد باتجربه اى در زمینه ورزش و اقتصاد، نظیر داریوش مصطفوى و حسین هدایتى در رأس هدایت باشگاه پرسپولیس، مى توان باور کرد؟
برگى دیگر از قرارداد ترکمانچاى این بار در پرسپولیس پیدا شد
استعفاى قطبى  ۸۰۰ هزار دلار ،اخراجش یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار
083937.jpg
به گزارش «ایسنا»، رفتن یک باره افشین قطبى، سرمربى سابق تیم  فوتبال پرسپولیس از این تیم، پیامدها و واکنش هاى مختلفى را در روزهاى اخیر به همراه داشته است. اما نکته اى که در این روزها بیشتر به آن  پرداخته مى شود، موضوع قرارداد مالى قطبى با پرسپولیس است. این موضوع با اعلام مدیران باشگاه پرسپولیس مبنى بر بازگرداندن بخشى از مبالغ گرفته شده از سوى قطبى، قوت بیشترى به خود گرفت اما در این میان باید به قرارداد شگفت انگیز سرمربى سابق با پرسپولیس اشاره و برخى از بند هاى آن را بازخوانى کرد تا ببینیم واقعیت ماجرا از چه قرار بوده است.
مبلغ قرارداد، یک میلیون و ۸۰۰هزار دلار
مبلغ قرارداد ۲ ساله قطبى، یک میلیون و ۸۰۰هزار دلار است که ۸۰۰ هزار دلار آن براى سال اول و یک میلیون دلار دیگر براى سال دوم حضورش به عنوان سرمربى در تیم فوتبال پرسپولیس است.
بندهایى از یک قرارداد شگفت انگیز
در یکى از بندهاى قرارداد قطبى با پرسپولیس آمده است: «سرمربى تیم مى تواند از ابتداى مسابقات تا پایان لیگ هر زمان مشکلات و کمبودهایى به لحاظ امکانات لازم در تیم مشاهده کرد آنها را رسماً به مدیران باشگاه اعلام کند اما در صورتى که ۱۴ روز از اعلام سرمربى گذشت و مشکلات برطرف نشد، قطبى مى تواند استعفا دهد و تمامى مبلغ آن سال را بدون چون و چرا دریافت کند. در بندى دیگر از این قرارداد آمده است: هر زمان مدیران باشگاه بخاطر کسب نتایج ضعیف احتمالى تیم پرسپولیس، قصد برکنارى قطبى را داشتند، موظف هستند کل مبلغ قرارداد ۲ ساله او یعنى یک میلیون و ۸۰۰هزار دلار را به سرمربى پرداخت کنند. حال که قطبى ۷۰ درصد از مبلغ قرارداد سال اول خود را دریافت کرده است (که این هم جاى سؤال دارد!) بنابر مشاهده مشکلاتى در تیم،  آنها را اعلام و پس از گذشت ۱۴ روز استعفا داده است و در شرایطى که تنها ۱۴ هفته از ۳۴ هفته یک فصل را روى نیمکت پرسپولیس نشست، این تیم را به مقصد دوبى ترک کرد! قطبى اکنون مى تواند ۳۰ درصد باقى مانده از قراردادش را هم بخواهد و تازه اگر هم نخواهد، حدود نیمى از مبلغ دریافتى اش را طبق بندهاى آمده در قرارداد، اضافه گرفته است اما مدیران پرسپولیس همچنان از یک موضع  قدرتمندانه به دنبال احقاق حق بیت المال هستند.
و سؤال هاى بى پاسخ
در حال حاضر مشخص نیست که به چه علتى چنین قراردادى با سرمربى مستعفى پرسپولیس بسته شده است؟! آیا مدیران بیش از اندازه نسبت به توافقات انجام شده بى اطلاع بودند؟ آیا افشین قطبى برخلاف تصورات، بسیار انسان زیرکى است؟ آیا این مربى ارزش بستن چنین قراردادى را داشته است؟ آیا «حسین هدایتى» رئیس هیأت مدیره باشگاه که فاتحانه براى عقد قرارداد با قطبى به دوبى رفت و قرارداد را امضا کرد، متوجه بندهاى قرارداد نبوده است؟ آیا هدایتى و پرسپولیس، سرشان کلاه رفته است؟ آیا هدایتى که پیش از آمدن به جمع پرسپولیسى ها مى گفت تنها براى خرید این باشگاه آمده و عضویت در هیأت مدیره فایده اى برایش ندارد توافقات دیگرى با قطبى داشته است؟! در مجموع اینها سؤالاتى است که شاید طى اتفاقات هفته پیش رو، پاسخش داده شود، شاید هم بنابر مصلحت اندیشى هاى مختلف، هیچ وقت پاسخ واقعى آن را نشنویم.
هنوز از قطبى دعوت رسمى نشده
از آنجایى که در فوتبال ایران اکثر مربیانى که کارشان را در تیم هاى باشگاهى در نهایت دوستى و حسن ظن شروع مى کنند و مسئولان تیم ها هم حتى تا ثانیه هایى پیش از قطع همکارى، با تمام وجود از مربیان حمایت مى کنند اما بلافاصله پس از جدایى دشمن دیرینه اى با آنها مى شوند؛ اینک پرونده «افشین قطبى» سرمربى مستعفى تیم فوتبال پرسپولیس نیز چنین وضعیتى پیدا کرده است. شاید کمتر کسى تصور  کند قطبى با آن رفتار خاصش دچار کوچکترین مشکلى با مسوولان باشگاه پرسپولیس یا هر تیم دیگر شود اما اکنون که او مدتى است از پرسپولیس جدا شده و ایران را ترک کرده، مدیران این تیم از عمل نکردن این مربى به تعهداتش در قبال باشگاه صحبت مى کنند؛ آنها مدعى هستند قطبى که ۷۰درصد از مبلغ سال اول قراردادش را گرفته مى بایست حدود نیمى از دریافتى هایش را به باشگاه برگرداند. داریوش مصطفوى مدیرعامل باشگاه پرسپولیس مى گوید: طى هفته جارى مردم را در جریان پیگیرى هاى مطالبات باشگاه از قطبى قرار مى دهد .او در عین حال مى گوید کاملاً به امور حقوقى فیفا آشناست و موضوع را از طریق فیفا پیگیرى خواهد کرد اما در وهله اول سعى مى کند قضیه را به شکلى مسالمت آمیز حل کند. این اظهارات مصطفوى گویى اعلام هشدارى براى قطبى و مدیربرنامه هایش در خصوص برگرداندن بخشى از پول هاى دریافتى است؛ آنها صحبت از مذاکره و حل فصل دوستانه مى کنند اما این پرونده پیگیرى هاى حقوقى مقدماتى اش را سپرى مى کند و انگار بغض ایجاد شده ناشى از رفتن قطبى در شرایط حساس کنونى
جز با شکایت و جریانات حقوقى نمى خواهد بترکد!
از سویى افشین قطبى هم فعلاً سیاست سکوت را اختیار کرده است و با آرامش در کنار خانواده اش در دوبى به سر مى برد. مهدى حاج باقر مدیر برنامه هاى وى گفت: هنوز هیچ دعوت رسمى از سوى باشگاه پرسپولیس براى نشستن پاى میز مذاکره جهت حل  و فصل پرونده فوق صورت نگرفته است. حاج باقر که در جریان این مسأله، خود و قطبى را تابع هیأت مدیره و باشگاه پرسپولیس و همچنین حرکت در چهارچوب مفاد قرارداد پیش رو مى داند، در عین حال نسبت به این رویکرد مدیرعامل پرسپولیس واکنشى خفیف دارد و سعى مى کند حتى الامکان مسأله با مذاکره حل شود اما مى گوید: بهتر است این مسأله از طریق مذاکره حل شود اما اگر خداى نکرده کار به فیفا کشیده شود، قطبى هم استنادات و وکلایى دارد که به طور جدى از خود دفاع کند. اگر قرار باشد طبق شرایط قرارداد عمل کنیم مفادى در آن وجود دارد که صحبت هاى کنونى مدیران پرسپولیس مبنى بر بازگرداندن بخشى از مطالبات دریافت قطبى به باشگاه پرسپولیس را نقض مى کند. وى با تأیید این بند در قرارداد قطبى که سرمربى مى تواند ۱۴ روز پس از حل نشدن موارد و مشکلاتى در بحث امکانات تیم که آن را به صورت مکتوب به مدیرعامل باشگاه اعلام کرده است استعفا دهد و باشگاه موظف به پرداخت کلیه مبلغ قرارداد سال اول اوست، مى گوید: طبق اتفاقات پیش  آمده و مفاد قرارداد قطبى او مى تواند حتى ادعاى دریافت ۳۰ درصد دیگر مبلغ قرارداد سال اول خود را داشته باشد اما مشاهده مى کنید قطبى اکنون تنها ۷۰ درصد از قراردادش را گرفته و از ایران رفته است. حاج باقر در پاسخ به این سؤال که چرا قطبى براى تسویه حساب اقدام نکرده است، گفت: صبر کردیم تا دیدارهاى پرسپولیس مقابل پیکان و استقلال اهواز تمام شود و اکنون معتقدم تمامى این موارد با مذاکره و صحبت حل خواهد شد. مدیر برنامه هاى قطبى در تهران همچنین در رابطه با مشکلاتى که قطبى با استناد به آنها استعفا داده نیز مى گوید: مشکلات از دید قطبى وجود داشته است اما مصطفوى مدیرعامل باشگاه گفته است این مشکلات تنها موارد بسیار ناچیزى است که قطبى نباید آنها را بزرگ جلوه دهد اما سؤال اینجاست که آیا همین موارد ناچیز حل شده است؟ از قرار معلوم تنها موردى که پرسپولیسى ها مى توانند از آن به عنوان راه نجات و بازگرداندن پول هدر رفته به بیت المال، استفاده کنند همین مشکلات کوچک  شمرده شده باشد اما بعید است در قراردادى که مباحث کلانش چنین بندهاى باورنکردنى و عجیبى دارد، نامى از مشکلات مهم یا ناچیز در آن برده یا حتى الامکان تفکیکى بین آنها ایجاد شده باشد.
و نماى نهایى
البته مدیران پرسپولیس با توجه به بند عجیب دیگرى در قرارداد قطبى و تأیید آن از سوى حاج باقر مبنى بر اینکه مدیران پرسپولیس موظف هستند هر زمان که افشین قطبى را از سمتش برکنار کردند کلیه مبلغ قرارداد ۲ ساله او که حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار است را به او پرداخت کنند شانس آوردند که قطبى اکنون رفته و آنها مجبور نشدند پس از نتایج احتمالى ضعیف این تیم در مسابقات آتى، اعتراضات هواداران و به دنبال آن اخراج سرمربى، یک میلیون دلار بابت فصلى که شروع نشده و مربى که قرار نیست روى نیمکت بنشیند را از«جیب بیت المال » بپردازند! با این تفاسیر بعید به نظر مى رسد که افشین قطبى یک  دلار هم از مبلغ دریافتى اش را به پرسپولیسى ها بازگرداند،  شاید در خوش بینانه ترین حالت تنها بخواهد بخاطر به حاشیه  نرفتن تیمى که فصل پیش آن را قهرمان کرده و یا مسایل فانتزى از این دست قید ۳۰درصد باقى مانده از قراردادش که اصلاً هم شبیه یک مشت دلار نیست را بزند، وگرنه دست وپا زدن پى گیران مسائل حقوقى پرسپولیس و طبل شکایت آنها از قطبى، دردى را دوا نمى کند تا باز هم شاهد برگ پیدا شده دیگرى از عهدنامه به اصطلاح «ترکمانچاى» به ظاهر بى پایان این بار بین مدیران پرسپولیس و افشین قطبى باشیم. البته ممکن است همین  روزها شاهد انتشار خبرهایى با این عناوین که «طبق توافقات انجام شده مدیران پرسپولیس با قطبى، بخشى از پول هاى دریافتى این مربى به صندوق باشگاه بازگشت!« یا اینکه » رئیس متمول هیأت مدیره باشگاه این هزینه را تقبل کرده است!» باشیم و ماجرا براى به حاشیه نرفتن این تیم بزرگ پرحاشیه، ختم  به خیر شود. در همین راستا محمد على آبادى رئیس سازمان تربیت بدنى هم که متوجه مفاد قرارداد قطبى شده طى روزهاى هیأت مدیره باشگاه برگزار کرده و صحبت هاى لازم را با آنها انجام داده است.
۹ آذر ۱۳۸۷ ۱۰:۲۷

فتو فرهادی - طرح بلایند - 1200-800   تبلیغات رادکام

اظهار نظر خوانندگان

  • خواهشمند است نظر خود را تا حد ممکن به زبان فارسی بنویسید .
  • نظرات توهین آمیز ، تکراری و غیر مرتبط منتشر نخواهد شد .
  • نظرات ارسالی بعد از تایید منتشر خواهد شد.
  • مسئولیت محتوای نظرات به عهده اظهار نظر کننده و قابل تعقیب می باشد . 

تعداد کاراکتر باقیمانده: 2000
نظر خود را وارد کنید