کد خبر : ۸,۱۳۴
دربى گل سرسبد فوتبال در عرصه باشگاهى است. به اسپانیا نگاه کنید. وقتى رئال و بارسا باهم بازى مى کنند همه چیز را با هم مى بینند. از هیأهوى تماشاگران و توجه رسانه ها گرفته تا هنرنمایى بازیکنان و ارائه یک بازى تماشاگرپسند، مهمتر از همه اینکه مسائل فنى هم در آن به وضوح قابل مشاهده است و تمام این موارد دست به دست هم مى دهد
روشن: استقلال روى کاغذ برنده است

فقط ۲ روز دیگر به دربى پایتخت مانده و همه حرف از این تقابل فوق العاده حساس مى زنند. جدالى که مى تواند پس از ماه ها باعث آشتى فوتبال دوستان با استقلال و پرسپولیس شود و آنها کمتر حسرت هواداران پرشمارتراکتورسازى را بخورند. وقتى پاى دربى به میان مى آید پیشکسوتان سرخابى هم یاد گذشته مى افتند و دوباره خاطره کرکرى دوران جوانى برایشان زنده مى شود. خاطره روزهایى که مقابل همدیگر صف آرایى مى کردند و سر خودشان را جلوى توپ مى گذاشتند. یکى از این موسپیدان «حسن روشن» است. مهاجمى که در دهه ۵۰ ، ۶۰ بارها طعم حضور در دربى و گشودن دروازه پرسپولیس را چشیده است. روشن بر این نکته تأکید مى کند که شرایط استقلال در حال حاضر بهتر از پرسپولیس است و مى تواند برنده بازى چهارشنبه باشد. گفت وگو با وى را بخوانید:
•دوباره دربى از راه رسید. این مرتبه چگونه فوتبالى را شاهد خواهیم بود؟ 
دربى گل سرسبد فوتبال در عرصه باشگاهى است. به اسپانیا نگاه کنید. وقتى رئال و بارسا باهم بازى مى کنند همه چیز را با هم مى بینند. از هیأهوى تماشاگران و توجه رسانه ها گرفته تا هنرنمایى بازیکنان و ارائه یک بازى تماشاگرپسند، مهمتر از همه اینکه مسائل فنى هم در آن به وضوح قابل مشاهده است و تمام این موارد دست به دست هم مى دهد تا تماشاگران حاضر در استادیوم و بینندگان تلویزیونى شاهد یک بازى زیبا باشند. در ایتالیا و انگلستان هم وقتى غول ها به هم مى رسند همین حکایت تکرار مى شود اما متأسفانه در ایران حکایت به شکل دیگرى شده و مدت هاست رویارویى استقلال و پرسپولیس زیبا از آب درنمى آید. در واقع اغلب دربى ها در حدومنزلت این ۲ تیم بزرگ درنمى آید و این اصلاً خوب نیست. تعداد دربى هایى که طى سال هاى اخیر زیبا از آب درآمده آنقدر کم است که مى توان آنها را با انگشتان یک دست محاسبه کرد. با این تفاسیر امیدوارم بازى چهارشنبه زیبا شود و نکته اى که باعث امیدوارى است استفاده هر ۲ تیم از سر مربیانى است که خودشان در گذشته جزو بهترین مهاجمان ایران بوده اند و تیم هایشان نیز طى هفته هاى اخیر به فوتبال تهاجمى روى آورده اند.
• یعنى مى توان امیدوار بود که دوباره کار به تساوى کشیده نشود؟
- مطمئن باشید هرچقدر ۲تیم تهاجمى تر فوتبال بازى کنند احتمال رقم خوردن نتیجه تساوى هم کاهش مى یابد چون موقعیت هاى بیشترى بر روى دروازه ها رقم مى خورد.
• البته مردم ما شعور فوتبالى بالایى دارند و حتى اگر بازى مساوى شود اما ۲تیم بازى زیبایى به نمایش گذاشته و تمام بازیکنان از جان مایه بگذارند بازهم از تیم محبوبشان راضى مى شوند. مسأله مهم اینجاست که هر ۲ تیم استقلال و پرسپولیس ابتدا به نیت گل نخوردن وارد زمین مى شوند و پس از آن در اندیشه گلزنى فرو مى روند.
• چرا؟
- به خاطر حساسیت بازى. به خاطر اینکه در فوتبال ما تعویض زودهنگام مربیان مى رود تا به یک عادت بدل شود. نگاه کنید که از ابتداى فصل چند نفر از مربیان پست خود را از دست داده اند. کم کم در این مورد از عرب ها هم سبقت مى گیریم و در منطقه سرآمد مى شویم. در چنین شرایطى کاملاً طبیعى است که مربیان استقلال و پرسپولیس هم به دنبال حفظ جایگاه خودشان باشند و مى دانند که هیچ کس آنها را به خاطر پیروزى یا حتى تساوى در دربى برکنار نمى کند اما اگر ببازند باید فشار وحشتناکى را متحمل شوند، فشارى که مى تواند زمینه ساز کسب نتایج ضعیف در آینده و برکنارى آنها را فراهم کند.
• بنابراین شما فرضیه «سفارش تساوى» به ۲ تیم را قبول ندارید؟
- نه. شرایط حساس مسابقه است که ۲تیم را محتاط کرده و باعث افزایش تنش در میدان مى شود. البته مسئولان فدراسیون هم نباید طورى حرف زده یا عمل کنند که دست و پاى بازیکنان بیشتر بسته شود. وقتى یک فوتبالیست بداند اشتباهات احتمالى اش در دربى جریمه اى چندبرابر خواهد داشت، طبیعى است که محتاط تر عمل مى کند و این مسأله باعث افزایش احتمال به تساوى کشیده شدن مسابقه مى شود.
• شرایط ۲ تیم را چطور مى بینید؟
- در جدول که همه چیز شبیه به همدیگر است و بدون شک در داخل مستطیل سبز هم شاهد مسابقه اى برابر خواهیم بود. دربى بازى لحظه هاست و به جرأت مى توان گفت هر توپى که وارد محوطه جریمه مى شود، مى تواند سرنوشت مسابقه را عوض کند. البته امیدوارم استقلال برنده این بازى باشد. شاگردان مرفاوى ابزار تحقق این امر را هم دارند.
• شانس کدام تیم بیشتر است؟
- استقلال بر روى کاغذ برنده است اما نمى توان هیچ چیزى را تا زمان برگزارى مسابقه پیش بینى کرد.

۱۲ بهمن ۱۳۸۸ ۰۸:۳۴

فتو فرهادی - طرح بلایند - 1200-800   تبلیغات رادکام

اظهار نظر خوانندگان

  • خواهشمند است نظر خود را تا حد ممکن به زبان فارسی بنویسید .
  • نظرات توهین آمیز ، تکراری و غیر مرتبط منتشر نخواهد شد .
  • نظرات ارسالی بعد از تایید منتشر خواهد شد.
  • مسئولیت محتوای نظرات به عهده اظهار نظر کننده و قابل تعقیب می باشد . 

تعداد کاراکتر باقیمانده: 2000
نظر خود را وارد کنید